Az angol nagypáholy titkai

Népszabadság • R. Hahn Veronika • 2006. július 22.

Az angol és walesi szabadkőművesség megérkezett a XXI. századba. Október 20-ig ritka alkalom nyílt London egyik masszív épületének, a Covent Garden kerület látványát meghatározó, a kis utcák felett tornyosuló Freemasons' Hall ingyenes meglátogatására.

Az Angol Szabadkőművesek Egyesült Nagypáholyának székházában működő könyvtár és levéltár vezetője, Diane Clements a külföldi tudósítóknak rendezett sajtóbemutatón joggal mondta el, hogy a Londonban élő, dolgozó vagy ide látogató emberek lenyűgözve bámészkodnak a katedrálisszerű konstrukció előtt, nem tudván, mi célt szolgál és mi történik falai mögött? A tárlat lehetőséget kínál, hogy a kíváncsi, sőt talán megszeppent látogatók megismerkedjenek történetével, működésével, dizájnjával.

Az angol szabadkőművesek remek lélektani pillanatot választottak egy részleges glasznoszty bevezetésére. A Da Vinci-kód ráirányította a figyelmet a templomos lovagok és a szabadkőművesek közötti kapcsolatra, de szélesebb értelemben is a titkos társaságokra és az ódon rituálékra. A szabadkőművesek lesznek egyébként Dan Brown készülő új, Washington D.C.-ben játszódó, A Salamon-kulcs címet viselő thrillerjének témája. Úgy tűnik, eljött annak is az ideje, hogy az évszázados hagyományokat megtörve úriemberek önként is jelentkezhetnek a szövetségbe, bár a tagfelvétel továbbra is elsősorban ajánláson, meghíváson alapul és Diane Clements tagadta, hogy "verbuválni" készülnének. Az azonban nyilvánvaló, hogy a Freemasons' Hall aprópénzre váltja misztikus vonzerejét. Az impozáns termek, melyek a szabadkőműves ceremóniákon kívül már a múltban is vendégül láttak emelkedett testületeket, mint például a rabszolgaság ellen fellépő mozgalmat, újabban televíziós és filmes produkciók színhelye. Magyar nézők is láthatták a gazdagon díszített, jelképekkel telezsúfolt helyiségeket. Ez a Spooks (Kémek) MI5 Nemzetbiztonsági Hivatala, itt játszódott a Basic Instinct (Elemi ösztön) folytatása, de az összetéveszthetetlen "nagy szentélyben" reklámfilmeket is rögzítenek, sőt a Londoni Divathét során az ikonikus tervező, Julian McDonald bemutatóján látványos kifutóként szolgált. A Nagy Szentélyben tartott legstílusosabb esemény alighanem a Varázsfuvola 1993-as előadása lehetett.

Az Angol Nagypáholy egyébként a világ legrégibb szabadkőműves szervezete, mely 1717. június 24-én alakult meg. A világ minden, rendszeresen működő szabadkőműves egyesülete brit hagyományokra épült. Diane Clements az eredettel kapcsolatban annak a változatnak ad nagyobb hitelt, mely szerint a világ nagy székesegyházait és kastélyait építő kőművesek páholyokban gyűltek össze, ahol szakmai kérdéseket vitattak meg. Miután ebben az időben nem léteztek még céhes bizonyítványok, oklevelek, egyszerű beavatási rituálékat alakítottak ki maguknak, titkos jeleket és szavakat vezettek be, melyekkel a szakképzett mestereket meg tudták különböztetni az inasoktól és legényektől. Az 1600-as évektől kezdve ezek az "operatív" páholyok kiterjesztették tagságukat a "nem aktív", vagy "gentleman kőművesekre". A United Grand Lodge of England égisze alatt működő szabadkőművesség az Egyesült Királyság legnagyobb világi, emberbaráti szereteten alapuló jótékonysági szervezete, melynek Angliában és Walesben nyolcezer páholyba tömörülve több mint háromszázezer tagja van, további harmincezren külföldi székhellyel rendelkeznek.

Nagy-Britannia talán legkiforrottabb art deco épülete immár a harmadik szabadkőműves főhadiszállás ugyanazon a nehezen beépíthető, nyolcezer négyzetméteres, háromszögletű telken. A kiállítás részletesen felidézi, hogyan alakult ki az egykori tavernák integrálásával az eredeti, később lángok martalékává vált Nagy Szentély, a második, a híres brit építész, Sir John Soane tervezte, nagyban bővített konstrukció, végül a mai, 1933-ra átadott kolosszus. A fényesre csiszolt márvány padlózat, csillogó mozaik, színpompás ablakok, festett stukkók, súlyos bronzok és sötét fadíszítések világában nem is olyan nehéz elképzelni, ahogy a mai szabadkőművesek tradicionális öltözetükben, jelvényeikkel átvonulnak a termeken. A most mindenki számára hozzáférhető helyiségekben méretes portrék örökítenek meg híres nagymestereket. A nagypáholy vezetője gyakran kerül ki a királyi családból, befolyásos nagymester volt például walesi hercegként a későbbi VII. Eduárd, és nagyon kedvelt most is a tisztségét 1967 óta betöltő kenti herceg, II. Erzsébet unokatestvére, akit gyakran látni a wimbledoni teniszbajnokok díjátadási ünnepségén. A királynő férje, Fülöp edinburghi herceg "nem gyakorló" szabadkőműves. A prominens szabadkőművesek közé tartozott Sir Winston Churchill, Rudyard Kipling, Peter Sellers. Manapság egyre több közéleti funkció viselőjének kötelessége bejelenteni tagságát, például a bíróság és a rendőrség dolgozóinak, de ez nem vonatkozik a parlamenti képviselőkre.

A kiállítás egyik legérdekesebb darabja egy fakalapács, melyet Sir Christopher Wren használt 1675-ben a Szt. Pál-székesegyház alapkövének elhelyezésekor, majd 1927-ben, a jelenlegi Freemasons' Hall építésének kezdetekor ismét előkerült. Érdekes olvasmány az a hivatalos feljegyzés, melyben a második világháborúban légoltalmi óvóhellyé nyilvánították a székházat, míg a Freemasons' Tavern számára készült egyedi csempék a mozgalom szociális vonatkozásait elevenítik fel - egykor és ma egy-egy közeli kocsmában vagy vendéglőben közös étkezéssel fejeződnek be az összejövetelek.

Akárhogy is kérték külföldi újságírók a kiállítás megnyitásába bevont szabadkőműveseket, ők nem mutatták be a tagság igazolására szolgáló kézmozdulatokat, melyeket hangsúlyozottan csak egymás közt használnak. Arról is kevés derült ki, pontosan mi történik a találkozókon, túl a ceremóniákon, zászlós felvonulásokon, teátrális avatási szertartásokon. Az elfoglalt üzletemberek és az élet más területein tevékenykedő férfiak élvezik a békés együttlétek emelkedett hangulatát, a történelmi-filozófiai vitákat, előadásokat, de elsősorban azt a tényt, hogy jótékony cselekedeteikkel "visszaadhatnak valamit a társadalomnak". A szabadkőművességtől elválaszthatatlan allegóriákkal, szimbolizmussal sokkal jobban bevésődnek a fejükbe a mozgalom tanításai és elvei, mintha a mai, tárgyilagos nyelvezeten hangoznának el. A történelmi jelvények viselésével pedig csak azt fejezik ki - mint a katonaságnál -, hogy milyen rangot töltenek be a szabadkőművességben.

A Freemasons' Hall kapuinak kitárásával a nyilvánosság előtt nem sérül a sokak szemében anakronisztikusnak tűnő szervezet rejtelmessége. A látogatás mégsem okoz csalódást azoknak, akik arra kíváncsiak, mit takar a bombasztikus art deco épület?

London, 2006. július

Forrás:
http://www.nol.hu/cikk/411464/

Képeinken a Freemasons' Hall Londonban