2004. 10. 05. |
|
Az ember morális fejlődése a pszichológia szemszögéből
A morálról minden kornak,
minden ideológiának, filozófiának és vallásnak megvan a saját véleménye. E hatalmas irodalomnak egy kicsiny szeletét
ragadom most ki a teljesség igénye nélkül. Arról fogok beszélni, hogy a
pszichológia tudománya mit mond az erkölcsről. E megközelítés csak egy a sok
közül, nem jobb, nem "igazabb" a többinél. Csupán egy modell a sok
közül, és mint minden modell, csak részlegesen tudja leírni a valóságot, emiatt
kritizálható, támadható. Meg lehet kérdőjelezni alapjaiban, például azért, mert
abból indul ki, hogy az erkölcsi szabályok nem velünki születettek, hanem a
szocializáció folyamata során épülnek be személyiségünkbe. Különböző teológiai
és filozófiai iskolák ezt nem fogadják el, de ha most mi is ezt tesszük, és a
pszichológia premisszáit elvetjük, akkor megfosztjuk magunkat attól, hogy egy
sajátos modellt megismerjünk, mely vitathatatlanul sokat tud mondani az emberi
lélekről.
Rajzolatomban először arra
szeretnék rámutatni, hogy az egyén erkölcsi nézetei és erkölcsi viselkedése két
külön kategória, mely ugyan átfedést mutat, de nem esik egybe. Velük szoros összefüggésbe hozhatók olyan fogalmak, mint a bűntudat, a szégyen, és a csábításnak való ellenállás.
Ezután röviden az erkölcsi nevelés néhány
kérdéséről szeretnék beszélni, majd pedig vázolnám az általam legfontosabbnak
tartott két morális fejlődéselméletet. Egyik a pszichoanalítikus, a másik a
kognitív iskola modellje.
Először is azt a kérdést
tenném fel, amire a pszichológia a mai napig sem tud egyértelmű választ adni,
hogy mi az összefüggés az egyén morális nézetei és a morális viselkedése
között. A mindennapi életben mindannyian kerülünk olyan szituációkba, mikor
erkölcsi nézeteinkkel ellentétesen cselekszünk. Vajon az erkölcseinket a vallott nézeteink,
vagy a cselekedeteink alapján ítéljük meg? Nyilvánvaló, hogy a morális szabályok ismeretéből nem következik azok betartása. Vannak hangoztatott erkölcsi
nézeteink, és vannak énünk legmélyéből
fakadó vallott
erkölcsi nézeteink. E kettő nem
feltétlenül fedi egymást. Az előbbit könnyen, az utóbbit nehezen hágjuk át.
Azok a normák, amelyek nem épülnek be a személyiségünkbe, csupán elfogadjuk
őket addig, amíg jelen van a külső kontroll, azokat nevezhetjük hangoztatott
morálnak. A vallott erkölcsi szabályokat viszont külső kontroll hiányában,
csupán lelkiismeretünk szavának engedelmeskedve tartjuk be. Ennek feltétele,
hogy a normák belépüljenek személyiségünkbe és azokat sajátunkként éljük meg.
Morális dilemmáink és
döntéseink megértésében segít két alapvető fogalom tisztázása: a bűntudat és a csábításnak
való ellenállás képessége. Járjuk körül
őket. Bűntudatot a gondolatban vagy cselekedetben elkövetett vétek
következményeként élünk át. A bűntudat keletkezésének három kritériuma van:
Az első, hogy az adott erkölcsi
szabálynak be kell épülnie a személyiségünkbe.
A második, hogy meg kell szegni ezt
a
szabályt.
A harmadik, hogy fel kell ismernünk az eltérést az
elfogadott norma és a saját viselkedésünk között.
A bűntudat eredménye a
csökkent önértékelésben mutatkozik meg, és egyfajta szorongást eredményez.
Ezzel szorosan összfüggő fogalom a szégyenérzet. Ennek viszonya a bűntudattal szintén vitatott kérdés a
pszichológiában. Szégyent akkor érzünk, ha egy velünk szemben támasztott
követelménynek nem tudunk megfelelni, vagyis egy adott cél elérésében kudarcot
vallunk. Míg a bűntudat a szabály megszegéséből adódik, és az egyén önmagával
való viszonyában keletkezik, addig szégyent akkor érzünk, ha a kudarc vagy
kellemetlenség mások előtt ér bennünket, vagy úgy gondoljuk, hogy mások
tudomást szerezhetnek róla. Természetesen a bűntudat, a szégyen és a
büntetéstől való félelem csak elméletileg válaszható külön, legtöbbször együtt
éljük át őket. A morál szempontjából a bűntudat, illetve a szabályszegést
megelőző előrevetített bűntudat fontos visszatartó tényező lehet, és jelentős
szerepe van a személyiségfejlődésben. A szégyenérzet azonban a
csökkentértékűség élménye, és káros hatású ezért az erkölcsi nevelésben súlyos
hiba a szabály megszegését megszégyenítéssel büntetni.
A következő fontos fogalom
a csábításnak
való ellenállás képessége. Ez azt mutatja, hogy mennyire vagyunk képesek ellenállni egy vonzó, de morálisan tiltott
cselekedetnek külső ellenőrzés hiányában, vagyis ha a lelepleződéstől és a
következményektől nem kell tartani. Ilyen esetben csak az tud ellenállni, aki
az adott erkölcsi normával azonosul, azt sajátjaként éli azt meg, tehát külső
kontroll hiányában a vágyott cselekedet végrehajtását önmagának képes
megtiltani. Ha a büntetéstől, lelepleződéstől való félelem tart vissza
bennünket e cselekedet végrehajtásától, akkor azt mondhatjuk, hogy az adott
morális szabály még nem épült be a személyiségünkbe, nem sajátunkként éljük
meg, hanem külső szabályként.
A morális viselkedés
előbbi két mutatója, vagyis a bűntudat és a csábításnak való ellenállás
képessége alapján az erkölcsi viselkedésnek két jellemző típusát különíthetjük
el. Vannak emberek, akik nagyon nehezen tudnak ellenállni a tiltott cselekvés
csábításának, ebből kifolyólag sokat vívódnak és gyakran éreznek bűntudatot. A
másik típus az, amelyik keményen ellenáll a kísértéseknek, de ha úgy adódik,
hogy a sajátjaként elfogadott szabályt mégis megszegi, akkor vállalja a
felelősséget, és alig vagy egyáltalán nem érez bűntudatot. Kétségtelenül ez
utóbbi karakter előnyösebb mind mind társadalmi, mind egyéni szempontból. Vajon
hogyan alakul ki a csábításnak ellenállni tudó karakter? A viselkedés-lélektani
iskola kísérletekre alapozva a nevelésnek két jellemzőjében látja a választ a
fenti kérdésre. Az egyik a büntetés
időzítése, a másik az úgynevezett indukciós nevelési módszer.
Aronfreed hatvanas években
végzett kísérlete - amelyet azóta számos bonyolultabban megtervezett vizsgálat
is igazolt - arról tanúskodik, hogy a büntetés időzítése fontos szerepet
játszik a csábításnak való ellenállás képességének kialakulásában. Egyszerű
késérletében a vizsgáló helyiségbe lépő gyermeknek választani kellett egyet az
asztalon heverő számos játék közül, melyeknek egy része számára unalomig
ismert, másik része pedig ismeretlen és izgalmas volt. A feladat látszólag az
volt, hogy a kiválasztott játékról mondjon el mindent, amit tud. Nyilvánvalóan
az ismeretlen és izgalmas játékok közül választott egyet a gyermek. A
gyerekeket egy részének megengedték, hogy a kiválasztott játékot felvegye és
néhány másodpercig a kezében tartsa, majd a kísérletvezető így szólt: „Ja, ezt
tedd le, ezek a játékszerek - és az ismeretlen játékokra mutatott - a nagyobbak
számára vannak itt, te ezek közül válassz!” Majd rámutatott az unalomig ismert
játékokra. A gyermekek másik részének még azelőtt mondták el a fenti mondatot,
hogy hozzáért volna bármelyik játékhoz. Miután a gyermek elmondta azt, amit a
választott játékszerről tudott, a kísérletvezető azt mondta, hogy egy kis időre
el kell mennie, addig azonban csak azokkal a játékokkal játszhat a gyerek,
amelyik csoportból választott, vagyis a számára új és izgalmas játékokkal való
ismerkedést nem engedélyezte. A rejtett kamerák felvételei egyértelműen azt
mutatták, hogy azok, akiknek a kísérletvezető nem engedte meg, hogy
hozzáérjenek az általuk választott játékszerhez, ellenállóbbak mutatkoztak a csábítással szemben, mint azok,
akik néhány másodpercig kezükben tarthatták a később tiltott játékot.
A vizsgálat arra enged
tehát következtetni, hogy a morális nevelésben az a következetesség, hogy a
vétek elkövetése előtt hangzik el a határozott tiltás (ami viselkedés-lélektanilag
büntetésként értelmezhető) érettebb, a csábításnak ellenállóbb karakter
kialakulásához vezet, mint az, ha a vétek elkövetése után következik a
büntetés. E következtetéshez szorosan kapcsolódik az előbb már említett
indukciós módszer, ami nem más, mint a vétek verbális értelmezése. Ez abban
áll, hogy a nevelő világosan és pontosan elmagyarázza, hogy miért helytelen egy
adott cselekedet, és mi az, amit az adott esetben helyette tennie kell. Miért
is olyan fontos ez a látszólag magától értetődő és egyszerű dolog, és mi az
összefüggés a büntetés időzítése és a vétek verbális értelmezése között? A
viselkedés-lélektani modell szerint amikor a gyermek legközelebb hasonló
konfliktusba kerül - azaz csábítja őt egy morálisan tiltott cselekedet - a
szándék felébredésekor megjelenik a büntetéstől való félelem, amit
leghatékonyabban maga a büntetés redukál. Az ilyen módszerrel nevelt gyermek a
szülői magyarázathoz folyamodik, és miközben így bünteti magát - ezt
nevezzük önkritikának - megszünteti a szorongását és egyben elkerüli a tiltott cselekedetet.
Az így nevelt gyermek
nemcsak a csábítással szemben ellenállóbb, de képes a szabálynak nem
betűszerinti, hanem a lényegét érintő betartására. Ez pedig lehetővé teszi
számára egy magasabb morális szint elérését, nevezetesen az
autoritástól függetlenül megalkotott, kölcsönös egyetértésen alapuló szabályok
rugalmas betartására.
Rajzolatom utolsó részében
szeretnék ismertetni két morális fejlődéselméletet. Az egyik a
pszichoanalítikus modell, amely nemcsak történetisége miatt fontos a
pszichológiában, hanem mert a mai napig is a legátfogóbb elmélet, mely alapul
és kiindulási pontul szolgál sok más iskola számára.
Freud elméletében a
személyiség három összetevője az ösztön-én, az ego és a felettes-én. Ez utóbbi
képviseli az egyén erkölcsi nézeteit. Az ösztön-én az egyetlen velünk született
rész, mely energiájával - a libidóval - a feszültségek azonnali csökkentésére
törekszik a következményekre való tekintet nélkül. Ezért azt mondjuk, hogy az
ösztön-én az öröm-elv alapján működik, célja a fájdalmat kerülni, az örömöt
keresni. A másik személyiség összetevő, az ego a realitás-elv alapján
működik:feladata az alkalmazkodás, melyet a racionalitás segítségével próbál
megvalósítani. Egy másik fontos feladata, hogy összehangolja az ösztön-én és a
felettes én működését, melyek céljai és eszközei gyakran ellentétesek. A
felettes én a személyiség morális összetevője, mely szigorú korlátok közé
szorítja az egyén vágyait és kielégülési törekvéseit. Freud szerint a
felettes-én a szülői elvárásokkal, szabályokkal és tiltásokkal való azonosulás
újtán jön létre, olyan módon, hogy azok belső szabályokká és tilalmakká válnak.
Egy adott személynél a felettes-én működését három dolog határozza meg. Az első
a felettes-én internalizációjának, vagyis a személyiségbe való beépülésének
mértéke. Ha a felettes-én nem épül be a személyiségbe, akkor a lelkiismeret
hiánya lesz jellemző. Az ilyen embert csak a külső autoritás képes
visszatartani az antiszociális cselekedetektől. A második jellemző a felettes-én
integrációjának foka, vagyis, hogy mennyire épül be a személyiség egészébe. A
jól integrált felettes-én utasításait az ego könnyen elfogadja, azok nem
okoznak súlyos belső konfliktusokat. A harmadik jellemző a felettes-én
érettsége. Az éretlen felettes-én a társas kapcsolatok területén jelentkező
szorongásokat okozhat, ha emellett pedig gyengén internalizált, akkor
dependenciára való hajlam mutatkozhat. E három jellemző különböző
kombinációival írja le a pszichoanalízis a személy morális gondolkodását.
Szerencsés esetben a felettes én érett, integrált és jól internalizált.
Kedves Barátaim,
szeretnélek megnyugtatni Benneteket, a rajzolta nehezén túl vagyunk. A
hátralévő időben a morális fejlődés kognitív elméletét szeretném összefoglalni,
mely kevésbé absztrakt és könnyebben emészthető.
Lawrence Kohlberg a
Harward Egyetem Pszichológiai Tanszékének professzora a hatvanas években
publikálta kutatásainak eredményeit. Piaget elméletét továbbfejlesztve az
erkölcsi fejlődést hat fázisra bontotta. A szakaszok időtartama egyénenként és
kultúránként változó lehet, azonban egy-egy szakaszt kihagyni, átugrani nem
lehet, ugyanis minden szakasz az előzőből bontakozik ki. Fontos megjegyezni,
hogy egy adott fejlődési szint elérése nem azt jelenti, hogy csakis ennek
megfelelő érettségű döntéseket hoz az egyén. A korábbi fázisoknak megfelelő
morális csekedetek mindegyike észlelhető, hiszen a regresszió, vagyis a
fejlődés korábbi szintjeihez való visszatérés általános jellemzője az emberi
léleknek. Az, hogy képesek vagyunk érett döntések meghozatalára, nem
feltétlenül jelenti azt, hogy használni
is fogjuk e képességünket.
Az első szintet prekonvencionális moralitás szintjének nevezi.Erre az jellemző, hogy az autoritás,
vagyis a szülő által felállított szabályokat a kisgyermek elfogadja annak
érdekében, hogy elkerülje a büntetést. A morális fejlődés legalacsonyabb
szintjét a büntetés és engedelmesség alapján történő orientáció jellemzi. A
kisgyermek követi a felnőtt parancsait, nincs saját véleménye a szabályokról, melyek
mindenhatóak és megváltoztathatatlanok a szemében. Ezt követő időszakot a naiv
hedonizmus jellemzi: a szabálykövetés a jutalom elnyerése és a vágyak
kielégítése érdekében történik. A fejlődés ezen stádiumában egy cselekedet
morális megítélése a végeredménytől függ, a cselekvő szándéka még indifferens.
A második szint a kovencionális
moralitás szintje, amikor is a
szabálykövetés a dicséret elnyerése érdekében történik. Jellemzője a szabályok
tisztelete, melyeknek megszegése nem okoz bűntudatot, ha nem derül fény a
vétekre. Kohlberg ezt a "jó kisfiú / jó kislány" orientációnak
nevezi. Ez a konvencionális moralitás első szintje. Alapelve úgy szól, hogy
"morális viselkedés az, melynek örülnek mások". Egy cselekedet
erkölcsi megítélése a ekkor már a cselekvő szándékától függ. A szabályok még az
autoritáshoz kapcsolódnak. Eleinte ha a szülő nincs jelen, akkor a gyermek
számára a szabályok sincsenek jelen. Ez az autoritást és szociális rendet
fenntartó moralitás időszakat. A gyermek megtanulja, hogy a normák a rend
fenntartását szolgálják, és általánosak, mindenkinek be kell tartani azokat.
Rájön arra, hogy a szabályok az emberi kapcsolatokat szabályozzák, és
megtanulja a kortárs kapcsolataiban érvényesíteni őket. Ekkor a viselkedés a
szerint jó vagy morális, hogy mennyire felel meg a szociális rend fenntartását
szolgáló szabályoknak. Már nem egyszerűen átveszi a szabályokat a tekintély
személyektől, hanem képes másokkal közösen meggalkotni azokat. A szabályok
érvényességének elismerése elsősorban a kölcsönös egyetértésen, megegyezésen
alapul, vagyis megváltoztatható.
A harmadik szintet
Kohlberg a posztkonvencionális moralitás szintjének nevezi. Az erkölcsi normák
ekkorra már teljesen belépültek a személyiségbe, és jelentős részben vagy
teljesen függetlenk a külső autoritástól. Ezen a fejlődési szinten morálisan
elfogadott cselekedetek azok, melyek a többség akaratát fejezik ki, ezért ezt a
szintet az egyéni jogok és a demokratikusan elfogadott törvények moralitásának
nevezhetjük.
Végül elérkeztünk az
utolsó lépcsőfokra, melyet a lelkiismeret individuális elveinek moralitása
jellemez. Ez az erkölcsi gondolkodás legmagasabb szintje, az egyén ilyenkor a
saját lelkiismeretének etikai elvei alapján ítéli meg a rosszat és a jót.
"Az én vezérem bensőmből vezérel!" mondja József Attila.
Végezetül egy idézetet
szeretnék felolvasni Szabadkőműves káté-ból. E sorok csodálatos szépséggel
írják le azt, amihez a pszichológiai fogalmi eszköztára már kevés. Dr. Kőhegyi
Lajos tesvérünk szerint méltó a szabadkőművességre az, "... akinek van
szíve és esze, ki önmagában nagy, kit a szerencse el nem vakít, kiben van érzék
az emberi jogok, szánalom az ember gyöngéi iránt, ki szeretettel szabadítja fel
az előítéletek rabszolgáit, jót tesz, csöndben s nem a világ dícséretéért, de
mert érzése így parancsolja s kötelességét teljesíteni neki öröm, ki nem
kérdez, hogy ez keresztény avagy pogány, muzulmán-e avagy zsidó, de tanácsol és
segít, mert valamennyi ember testvér. Ki nem tekint le büszkén a szegényre, és
nem néz fel félénken a hatalmasra, ki azt a kevés virágot, mi útjában terem
hálás szívvel tépi le, és a kevésből, mit a sors neki juttatott, másnak is ad
és mást is boldogít. "
Iván Norbert