Forrás: Artmagazin III. évfolyam 4. lapszám 7. p. |
||||
|
||||
Erkölcs szimbólumokban Új sorozatot indítunk, amely szabadkőműves
utalások után kutat - különös tekintettel azokra a műtárgyakra, építészeti
emlékekre, amelyek valamilyen direkt, vagy indirekt módon kapcsolatba hozhatók
a többnyire titkos mozgalommal. A titkosságból fakadóan a kutatható anyag
rendkívül szűkös, és csak a legritkább esetben reprezentatív. Éppen ezért
fontos relikvia a címlapon (levelünkhöz csatolt képen dl) szereplő finom
kecskebőr-kötény, ami egy, a testvériség rendszerén belül már mester-fokozatot
elért magyar páholytag tulajdona lehetett. A szabadkőművesség eredete az idők homályába
vész. Egyes elméletek szerint amikortól fogva tudunk róla, az nem a kezdet,
hanem a fenyegetettség állapotának fokozatos megszűnése (vagyis már nem volt
olyan erős a fő ellenfélnek számító katolikus egyház); a konspiráció szabályai
fellazulhattak, és a titkos testvériségből a felvilágosodással összefüggő
divatos mozgalom lett. A legmerészebb teóriák szerint a
szabadkőműves rítusok az egyiptomi beavatási szertartás továbbélései, amikor is
az új fáraó látogatást tett a Holtak Birodalmában,
hogy uralkodását már ennek a tapasztalatnak a birtokában kezdhesse meg. A “nagy
utazás" módszere József és Mózes közvetítésével kerülhetett Egyiptomból az
ősi Izraelbe, majd Salamon Templomának (illetve az annak helyén épült Heródes-féle templom) szentélye alá, titkos tekercseken
megörökítve. Onnan a templomosok kiásták őket, majd tartalmukat a templomos
rend feloszlatása után Skóciába menekült templomos lovagok hagyományozták a
később magukat szabadkőművesnek nevező testvériségre. (Kapcsolt
eredmény egyfajta Biblia-kritika vagy, hogy a Veronika kendőjeként tisztelt
torinói lepel valójában a megkínzott temlomos
nagymester vonásait őrizte meg az utókor számára, illetve, hogy a skóciai Rosslyn-kápolna valójában a jeruzsálemi Templom
szabadkőműves indíttatású rekonstrukciója, aminek befalazott kriptájában ma is
ott lapulnak az évszázadokon át megőrzött titkos tekercsek.) Mindezt a
szabadkőműves rítusok látszólag értelmetlen szövegeit alapul véve
következtették ki olyan amerikai szabadkőműves testvérek, akik viszont a
történészkutatók rendjében csak laikus testvérnek nevezhetők.. “ - Mi hát a szabadkőművesség? - Az erkölcs sajátos rendszere
allegóriákba burkolva, szimbólumokkal megjelenítve. - Mi az a három alapelv, amely a
szabadkőművesség alapját képezi? - Testvéri szeretet, segítség és
igazság." Ez a rövid részlet a beavatási szertartás
szövegéből rávilágít arra, hogy a címlapon (e-levél kép mellékletekent
dl) szereplő mesterkötény színezett rézmetszetén minden egyes motívum
különleges jelentéssel bír: Salamon Temploma a háttérben, előtte a
sakktáblamintával, soha be nem fejeződő építést, illetve a Nagy Építő-mester
dicsőségét jelképezi. Mögötte a piramis utalás az
egyiptomi misztériumokra (vö. Varázsfuvola, Sarastro
ária), az előtérben a két oszlop az ősi szentély két oszlopát hivatott
megidézni: a B betűs Dávid király dédapját Boázt
jelenti, a J betűs Jákinról, a templomot felszentelő
főpapról kapta a nevét. Az erőt, illetve az alapítást jelképezik. A mögöttük
álló két fa akácfa, ami szintén jellegzetes szabadkőműves motívum, a szívósság
allegóriája. (Magyarországon az akác meghonosítása Tessedik
Sámuel nevéhez fűződik, aki az Alföld homokját kötötte meg az
akác-telepítéssel. Tessedik a Festetich-birtokot
hagyta ott az Alföldért, azt a Festetich-birtokot,
aminek akkori tulajdonosa is elkötelezett szabadkőműves volt - a testvériségben
Georgikon néven szerepelt.) A kaptár és a méhek a
cseppenként, nagy szorgalommal összegyűjtött tudás jelképei, kaptáruk
pedig szintén az építésre utal. A körző és a vonalzó az építés tudományának
alapját képező geometria, vagyis föld-mérés eszközei, a kalapács és a véső pedig a Templom építőköveinek megmunkálására való,
azért is látunk a metszeten egy még nyers és egy már megmunkált követ is. A
földgömb is a tudomány győzelmét hirdeti itt, a köré tekeredő kígyó pedig Hermészre, pontosabban Hermész Triszmegisztoszra utal többek között. T.T. Képünkön: Szabadkőműves mesterkötény 18.
század második fele bőr, színezett rézmetszettel díszitve
(28 x 32 cm) |